Így növeli a cégértéketa vállalatépítés

Szerző
KrauszZoltánvállalatépítés.hu

Olvasási idő
4 PERC

Megjelent
2022.02.17. 16:00

„Mi jó nekem abban, hogy önjáró vállalattá építemamúgy jól működő vállalkozásomat? Na jó, annak előnyét még belátom, hogy nemszükséges napi 16 órában mindenen rajta tartanom a szemem. De honnan fogomtudni, hogy megérte a ráfordított pénzt, időt, energiát: hogy amit megnyerek eréven, azt nem veszítem el a vámon? Miként tudom egyértelműen megragadni egyilyen cégtranszformációs folyamat előnyeit?” – Ilyen és ehhez hasonló kérdésekteljes joggal merülnek fel mindazokban, akik egy pillanatra is elgondolkoztakegy vállalatépítési folyamat elkezdésén. Nekik kíván segíteni az alábbi cikk.

Egy vállalatépítési folyamat eredményét sokféleszempontból lehet megragadni: 

  • az emberek világosabban látják, értik az irányt éssaját szerepüket, ami növeli elkötelezettségüket a cég és tervei iránt,
  • letisztul az üzleti modell, ami erőteljesebb fókusztezáltal hatékonyabb napi működést tesz lehetővé,
  • nő a belső folyamatok hatékonysága, ami meglévő, dekorábban nem használt tartalékokat mozgósít,
  • a cég függése a tulajdonos napi szintű, operatívközreműködésétől csökken, ami lehetővé teszi a tulajdonos számára a stratégiaitémákra való koncentrálást vagy akár a visszavonulást, átörökítést.

De hogyan mérjük acégértéket?

A nehézség az, hogy ezek mind kvalitatív tényezők,amelyek nehezen ragadhatók meg objektíven. Skálázós kérdőívekkel vizsgálható afejlődés, amihez azonban a folyamat elején és végén is mérés szükséges. Ám akérdőíves felmérés után is kérdés marad, hogy mondjuk egy 1-10 skálán aműködési hatékonyságnak a munkatársak által érzékelt előremozdulása 4-esértékről 7-esre milyen konkrét pénzbeli eredményt produkál. Ezt lehet ugyanisösszevetni a befektetéssel, ami nem csupán a tanácsadó díja, hanem aráfordított többlet idő és energia, elmaradt lehetőségek költsége stb.

Van azonban egy nagyon egyszerű mérce, ami mindezeneredményeket egy számba sűríti össze. Ez pedig a tulajdonosi (cég)értéknövekedése. Nem azért ez a mérce, mert a tulajdonos a folyamat végénfeltétlenül kiszállásra (exit) törekszik, vagy mert mindent pénzben mérünk,hanem mert a cégérték éppen azt fejezi ki, mennyire stabilan, jövedelmezően ésfenntarthatóan fejlődve működik egy cég. Azaz éppen azokat a tényezők hatásátaggregálja egy összegben, amelyek egy vállalatépítési folyamat eredményeikéntjelentkeznek.

Úgy is fogalmazhatunk, hogy a tulajdonosok célja egyvállalatépítési folyamattal végső soron a tulajdonosi értékük növelése. Anövekvő cégérték a cég jövőbeli osztaléktermelő képességének és/vagy az exitértékének emelkedésében mutatkozik meg. Azaz mind a meglévő, mind a későbbi(örökös) tulajdonosok vagyona nő, miközben a cég kiszolgáltatottsága aközreműködésüktől jelentősen csökken. Érdemes ehelyütt röviden megismerkedni avállalatértékelés alapösszefüggéseivel.

Mit tehet tulajdonosként a cégérték növeléseérdekében?

Egy cég értékét – bármilyenbefektetéshez hasonlóan – az határozza meg, hogy mennyi pénzt tud kitermelni atulajdonosa(i) számára a jövőben. A pénztermelő képesség megmutatkozhatosztalékfizetésben és/vagy a cég eladásában (de eladáskor is csak akkor lesz értéke,ha azután a vevő még több pénzt kereshet rajta). Ennek a jövőbeli pénztermelőképességnek a jelen időpontra átszámolt értéke (jelenértéke) a cégérték.Amennyiben a piaci konjunkturális és kamatláb változások hatásától eltekintünk,amit egyetlen cég sem képes önmaga befolyásolni (és ami leginkább ajelenértékszámításhoz használt diszkontráta értékét befolyásolja), kimondható,hogy amennyiben egy cég jövőbeli pénztermelő képessége erősödik, az növeli acég értékét is.

Egy cég pénztermelőképességét leginkább az alábbi tényezők erősítik:

  • Minél több értéket teremt avevőinek, annál hűségesebbek a vevők a cég termékei/szolgáltatásai iránt, ígyannál jobb árat tud elkérni, miközben stabilabban növekednek a bevételeiévről-évre.
  • Minél nagyobb a tevékenységhatékonysága, annál versenyképesebb lesz a költségek, és ezen keresztül azárazás terén is, ami kiemelkedő jövedelmezőséget biztosít.
  • Minél nagyobb mértékben ésfenntarthatóbban növelhető a tevékenység eredménye elsősorban új beruházásokrévén, annál jobban és stabilabban nő a pénztermelő képessége.
  • Minél hosszabb ideig tudjabiztosítani az eredmény növekedését, és minél alacsonyabb szinten vannak tartvaaz üzleti és pénzügyi kockázatok, azaz minél stabilabb és fenntarthatóbb azüzleti modell, annál tovább életképes egy cég, így annál hosszabban képestulajdonosainak pénzt termelni.

Anélkül, hogy belemennénk acégértékelés matematikai rejtelmeibe, két fontos állítást érdemes rögzíteni:

  • A cégérték nem a jelenműködési eredményességtől, hanem a jövőbeli pénztermelő képesség alakulásátólfügg. Ezért lehetséges az, hogy miközben egy sikeres vállalatépítési folyamatrövid távon még alig hat a cég eredményességére, a cég értéke jelentősenmegnőhet a jövőbeli kilátások javulása következtében. Ez azért is lényegesösszefüggés, mert minden változás először törvényszerűen többletköltségekkel éssúrlódásokkal jár együtt, de ezek csak rövid távon hatnak, míg a változás soránfelszabaduló alkotó energiák a cég jövőbeni eredményességét erősítik.
  • Egy vállalatépítési folyamatcsak akkor tudja növelni a cég értékét az induló értékhez képest, ha hatásaeredményeként az alábbi változások valamilyen keveréke a jövőbenmegtörténik:
    • nő a működésjövedelmezősége,
    • megemelkedik a cégbevételeinek és eredményének átlagos éves növekedési üteme,
    • megnő annak az időszaknak ahossza, amíg a cég növekedni tud,
    • csökkennek az üzleti éspénzügyi kockázatok.

Az alábbi táblázat baloszlopában egy teljes vállalatépítési folyamat lépéseit tüntettük fel, amelyektermészetesen cégenként eltérő tartalommal és sorrenddel valósulnak meg. A jobboszlopban pedig azt a cégértéket befolyásoló tényezőt jelenítjük meg, amire azadott lépés leginkább hatást gyakorol.

Vállalatépítési lépések Cégértékre ható tényező
Céges jövőkép és értékek (identitás) meghatározása Minél stabilabb üzleti modell kialakítása
Stratégiai vízió Minél stabilabb üzleti modell kialakítása
Szervezeti struktúra meghatározása és feltöltése a megfelelő emberekkel Minél nagyobb hatékonyság
Folyamatok felülvizsgálata a hatékonyság növelése érdekében Minél nagyobb hatékonyság
Munkatársi elkötelezettség, tulajdonosi szemlélet erősítése Minél több értéket teremteni a vevőknek
Napi működés feletti tulajdonosi kontroll kialakítása Üzleti és pénzügyi kockázatok alacsonyan tartása
Vezetési kultúra egységesítése Minél nagyobb hatékonyság
Együttműködés fejlesztés Minél több értéket teremteni a vevőknek
Szervezet tanulási képességének erősítése Minél hosszabb növekedési periódus
Vállalatépítési lépések
Céges jövőkép és értékek (identitás) meghatározása
Cégértékre ható tényező
Minél stabilabb üzleti modell kialakítása
Vállalatépítési lépések
Stratégiai vízió
Cégértékre ható tényező
Minél stabilabb üzleti modell kialakítása
Vállalatépítési lépések
Szervezeti struktúra meghatározása és feltöltése a megfelelő emberekkel
Cégértékre ható tényező
Minél nagyobb hatékonyság
Vállalatépítési lépések
Folyamatok felülvizsgálata a hatékonyság növelése érdekében
Cégértékre ható tényező
Minél nagyobb hatékonyság
Vállalatépítési lépések
Munkatársi elkötelezettség, tulajdonosi szemlélet erősítése
Cégértékre ható tényező
Minél több értéket teremteni a vevőknek
Vállalatépítési lépések
Napi működés feletti tulajdonosi kontroll kialakítása
Cégértékre ható tényező
Üzleti és pénzügyi kockázatok alacsonyan tartása
Vállalatépítési lépések
Vezetési kultúra egységesítése
Cégértékre ható tényező
Minél nagyobb hatékonyság
Vállalatépítési lépések
Együttműködés fejlesztés
Cégértékre ható tényező
Minél több értéket teremteni a vevőknek
Vállalatépítési lépések
Szervezet tanulási képességének erősítése
Cégértékre ható tényező
Minél hosszabb növekedési periódus

Mindez helyzet egyedi, sokminden függ a cég piaci helyzetétől, a tulajdonosok elszántságától, amunkatársak felkészültségétől, ezért nem lehet előre megmondani, mekkoratöbbletérték teremtődik. Tulajdonosi döntés, hogy valaki él-e azzal alehetőséggel, hogy szakértőt bíz meg a cégérték változásának kiszámításával.

Hogyan is néz ki ez agyakorlatban? Az egyik megbízónkkal – akivel másfél éve dolgozunk egy tudatosvállalatépítési folyamaton – sikerült 450 mFt-os szintről 900 mFt-ra növelni azéves árbevételt egy év alatt. Ennek hatásaként a cég nyeresége egyik évről amásikra 100 mFt-ról 160 mFt-ra nőtt, és ezzel párhuzamosan az osztalékfizetőképessége is 40 millió forinttal emelkedett Bár ez önmagában is komoly siker,érdemes ennek a cégértékre gyakorolt hatását megvizsgálni. Amennyiben ezt amegemelkedett osztalékfizetési szintet még 10 évig tartani tudja egy 15%-oselvárt hozamszint mellett, akkor ez a 60 mFt-os nyereségnövekedés 200 mFt-oscégértéknövekedést eredményez. Ez az összeg természetesen nem kerül azonnal atulajdonos bankszámlájára, hiszen ahhoz azonnal el kéne adnia a céget, de ajövőben várható osztalékok jelenértéken ennyivel nagyobbak lesznek. Ezt a 200millió forintnyi többletértéket érdemes összevetni a vállalatépítésre szántbefektetés összegével. Így lehet tisztán racionális üzleti döntést hozni arról,megéri-e vállalkozásból önjáró vállalatot építeni annak minden kihívásával.


*A cikk eredetileg avállalatépítés.huoldalonjelent meg.

2022.02.17.

business_live_Krausz_Zoltan_portre.png

Krausz Zoltán

Vállalatépítési szakértő

Vállalatépítési tapasztalataimat felső- ésközépvezetőként, illetve tanácsadóként szereztem hazai és multinacionálishátterű közép- és nagyvállalatoknál. Mandátumaim elsődleges fókusza a mai napiga vállalatépítés, szükség szerint kiegészülve a finanszírozási és tranzakciósaspektussal. Kiemelt tapasztalataim közép- és nagyvállalatok egyediélethelyzeteinek támogatása, vállalati átalakulások koordinálása, új vállalatiegységek létrehozása, felvásárlása, integrálása, továbbá e törekvések emberiszempontjainak kezelése mentén írhatók le. Szemléletemben törekszem amegbízóimmal közös, teljeskörű megoldások kialakítására. Ehhez partnereimigényeinek megfelelően képes vagyok a hazai IT, humán fejlesztési, jogi,finanszírozási és tőkepiaci szereplők piacvezető tudású szakértőinekbevonására.

Facebook

Tovább

Linkedin

Tovább
youtube.png

YouTube

Tovább
spotify_1.png

Spotify

Tovább
soundcloud.png

Soundcloud

Tovább

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.