Egyre nagyobb az érdeklődésa kamatmentes 10 millió iránt

Szerző
Portfolio.hu

Olvasási idő
5 PERC

Megjelent
2021.04.23. 14:00

A járványharmadik hullámának megérkezése, az oltások elhúzódása és a lezárások a negatívforgatókönyv megvalósulását jelentik, emiatt ez az év még nem lesz a kilábaláséve – mondja a Portfolio-nak adott interjújában Kasziba Levente, a BudapestBank vállalati üzletágának vezetője. Ugyanakkor biztató eredményekről isbeszámolt a szakember, nem mellesleg egyre több vállalkozás érdeklődik az MFBPontokon elérhető Kamatmentes Újraindítási Gyorskölcsön iránt, amelynekparamétereit a bankok piaci alapon nem tudták volna bevállalni.

Március8-a, múlt hétfő óta érhető el a Kamatmentes Újraindítási Gyorskölcsön aveszélyeztetett ágazatokban működő mikrovállalkozások és más kkv-k számára azMFB Pontokon, éppen azóta, hogy a jelenlegi szigorú járványügyi korlátozásokhatályba léptek. A változatlanul nyitva tartó bankfiókokban kínálják aterméket?

Így van,szemmel láthatóan az volt a konszenzus, hogy a tavalyi lezárásokhoz hasonlóanmost se gondolkodjunk a fiókok bezárásán. A járványügyi korlátozásokbevezetése, és a termék elindítása véletlenül esik egybe. Nem mondom, hogyegyszerű a helyzetünk, mert nagyon nagy érdeklődést vár a kormányzat, azerőforrásokat pedig úgy kell a lezárások idején ehhez hozzáigazítani, hogy akáregy nagy roham esetén is ki tudjuk szolgálni az ügyfeleket. Korai mégmegmondani, lesz-e ekkora kereslet, mindenesetre az elmúlt néhány napban egyretöbb ügyfél érdeklődik a termék iránt.

Tavalytavasz óta nagyon széles a kkv-k számára elérhető hitelprogramok palettája. AKamatmentes Újraindítási Gyorskölcsönnek mi az előnye a meglévő termékekhezképest?

Kölcsönnekhívjuk, de technikailag ez valójában egy visszatérítendő támogatás, EU-s forrásból.Pályázati folyamatról van tehát szó, ami mélységét és összetettségét tekintvenem ugyanolyan, mint egy hitelkérelem. Nagyobb kockázatot tud vállalni az MFBezekkel a termékekkel, hiszen az EU célja, hogy a nehéz helyzetbe kerültvállalkozásokat ezekkel a forrásokkal segítse. A hároméves türelmi idő miattazoknak éri meg a leginkább igénybe venni, akik a futamidő első egyharmadábanminimális leterheltséget szeretnének, és hosszabb, elnyúló megtérülésiidőszakkal számolnak. Külön sajátosság, hogy egy viszonylag szűk TEÁOR-körnekérhető el, amelyet azonban már pár nappal az indulás után bővítettek, így nemkizárt, hogy még ezt követően is szélesedhet az igénylők köre.

Ha sajátforrásból, piaci alapon nyújtanák a hitelt, kereskedelmi bankként miben lennénekszigorúbbak?

Ahároméves türelmi időt nem valószínű, hogy tudnánk vállalni, ahogytermészetesen kamat nélkül sem tudnánk finanszírozni. Emellett az új támogatotthitel pozitív elbírálásához elég egy lezárt, teljes és nyereséges 2019-es év,ezzel szemben mi egy lezárt, teljes és nyereséges 2020-as év nélkül sem tudnánkhitelezni, a friss veszteség komoly kizáró tényező. A Kamatmentes ÚjraindításiGyorskölcsön felhasználása során a kis összegű számláknál számlaösszesítőt iselegendő benyújtani, ami egy kereskedelmi banki hitel esetében nem jellemző.500 ezer forint alatti számlák is elfogadhatók a programban, ami szintén nemelégséges általában a banki gyakorlatban. A programban a hitel 20 százalékánakmegfelelő fedezeti értékű biztosíték nyújtása szükséges csak, ez is biztos,hogy kevés lenne egy piaci hitel esetében.

Aterméket 100 milliárdos keretösszegben hirdették meg. Ha 10 millióhoz közelítőátlagösszeggel számolunk, akkor 10-15 ezer ügyfélről beszélhetünk az elsőkörben. Számít ekkora keresletre?

Ha legalább 10 ezer ügyfél igényelné, az nálunkpiaci részesedésünk alapján legalább 1000 hiteligénylőt jelentene. Az általunktapasztalt érdeklődés egyelőre ezt nem támasztja alá, ráadásul ekkorahitelfelvevői tömeg egyidejű megjelenése az értékesítői és operációskapacitásunk többségét lekötné. Mi most jó esetben azzal számolunk, hogy ahitelfelvevők egy-másfél hónap alatt fordulnak meg a bankoknál. Nem szabadelfelejteni, hogy egyéni vállalkozók is igényelhetik a gyorskölcsönt, és nagyonsok egyéni vállalkozó megszüntette vagy szünetelteti a tevékenységét aveszélyeztetett ágazatokban, ami miatt most szerződni sem tudnának. Arraszámítok, hogy a kormányzat és az MFB gyorsan fog alkalmazkodni a piaciigényekhez, és viszonylag rövid időn belül megnyitja a forrásokat szélesebbkkv-rétegek számára, ha szükségét érzi.

Hogyalakult a tavalyi év a Budapest Bank vállalati üzletágában?

Akörülményekhez képest nagyon szépen sikerült a 2020-as év, hitelállományunk 780milliárd forintról 870 milliárdra nőtt, vagyis több mint 10%-os volt a bővülés.Ebből 620 milliárd forintot tesznek ki a kkv-k. A hitelek 40-45 százalékátérintő törlesztési moratórium mellett ebben nagy szerepe van annak, hogy akrízistermékek bevezetésével gyorsan és rugalmasan alkalmazkodtunk az ügyféligényekhez.A lízingpiacon az EXIM kárenyhítő termékével egy darabig egyeduralkodókéntvoltunk jelen, az NHP Hajrában pedig 2020 végéig 80 milliárd forintothelyeztünk ki. Az továbbra is igaz, hogy mi alapvetően a kkv-k bankja vagyunk,erre a szegmensre fókuszálunk. Az állományunk egyértelműen azt mutatja, hogymagasabb lett az ügyfelek hitelellátottsága, és a kihelyezett hitelek nagyrésze beruházási célú volt. A Széchenyi Beruházási Hitelt nagyobb mértékbenhasználták kiváltásra nálunk is, az 50 százalékot meghaladta ezek aránya. Anagyvállalati, valamint nagyobb KKV, illetve projekthitelek jelentős részétőleltekintve az új igények 80-90 százaléka a krízistermékekre érkezett tavaly,mintegy 170 milliárd forintot helyzetünk ki ezekből, amivel az egyébként 10%-osvállalati hitelezési piacrészünket a krízistermékek esetén is sikeresenfenntartottuk.

Összefoglalva,a koronavírus miatti kihívások – ahogy mindenkit – a Budapest Bankot isváratlanul érték, azonban a felkészült és magas szakmai tudású csapatunkkal, aprudens és kockázattudatos stratégiánkkal – fókuszában az egyenletes,kontrollált és nyereséges növekedéssel – olyan stabil működést biztosítottunk,amellyel még a válság alatt is teljesítettük két alapvető célunkat, amirerendkívül büszke vagyok: növekedtünk és közben nyereséget is termeltünk. Ez adnekünk alapot arra, hogy bátran és magabiztosan tekintsünk a 2021-es évre is.

Ahitelezett ügyfelek száma hogyan alakul a koronavírus-válság alatt?

Ahitelszerződést kötő ügyfeleink száma évről évre nő, ráadásul az elmúlt évben avolumenekhez képest jobban is nőtt, mert kisebbek lettek az átlagoshitelméretek, főleg a Széchenyi Kártya termékek miatt. Emellett tavaly ugyanúgytudtuk tartani a piacon már több éve megszerzett a második helyünketkkv-ügyfélszerzésben, hiszen majdnem 700 új ügyfélszámlát sikerült nyitnunk.Alapvető adottság, hogy kkv-k körében az akvizíció jellemzően hitelleltörténik, több mint 50 százalékban. A nálunk számlát vezető vállalatiügyfeleink körében 34 százalék a hitelezettek aránya.

Változott-ea vállalati ügyfelek magatartása a moratórium második szakaszában a tavalyihozképest?

Jellemzőennem. Szeptember-októberre beállt az, hogy havonta volt egy-két belépő éskilépő, ezek nagyjából kiegyenlítették egymást. Azóta ez nem nagyon változott,akik eddig is benne voltak, és továbbra is jogosultak, azok benne maradtak amoratóriumban, nem is várunk ebben nagy mozgást.

Az újabblezárások hatására mennyire romolhat a hitelezett cégek pénzügyi helyzete,hitelképessége?

A járványharmadik hullámának megérkezése, az oltások elhúzódása és a lezárásokmindenképpen a negatív forgatókönyv megvalósulását jelentik. Emiatt ez az évmég nem lesz a kilábalás éve.

Nemfeltétlenül lesz nullás vagy negatív, de ha lesz is, csak egy-két százalékosnövekedésre számítok legfeljebb. Még mindig nem látszik, hogy nagyon gyorsanfelszaladna az átoltottság, illetve ezzel kapcsolatban is jelennek megegymásnak ellentmondó hírek. Azt is tudjuk, hogy ezeket a vakcinákat nem tudtákúgy tesztelni, mint normál esetben. Ha az izraeli szintet az átoltottságban azév közepéig el tudjuk érni, akkor az év második fel még hozhat pozitívfejleményeket, de belátható időn belül nem lesz megint olyan konjunktúrában agazdaság, mint 2019-ben volt. W alakú válság jöhet egy elnyújtott pipával avégén.

Adigitalizációt viszont csak felgyorsította a járvány. Min dolgoznak az utóbbihónapokban?

Vállalatirányításiés CRM-rendszerünk kibővült olyan funkciókkal, amelyek révén a moratóriumhozkapcsolódó és egyéb tájékoztatást nagyon gyorsan, személyre szabottan tudjukkiküldeni ügyfeleinknek. Tavaly év vége óta a kollégák tableten keresztültudják ezeket az információkat rögzíteni, az ügyféltárgyalásokat szintén néhánykattintással, előre megadott panelekkel szervezni. Sokkal rugalmasabb és gördülékenyebbaz ügyfél-kapcsolattartás, a folyamat-nyilvántartás és az utánkövetés, ésfontos fejlemény, hogy a tabletekkel a kkv-terület után a nagyvállalatikapcsolattartóinkat is elláttuk, pedig náluk hagyományosan magas a személyeskapcsolattartás jelentősége. A BusinessID szolgáltatásunk korábban már alkalmasvolt arra, hogy távolról tranzakciókat hagyjanak jóvá az ügyfelek azalkalmazáson keresztül, tehermentesítve ezzel a vállalattulajdonosokat és-vezetőket, most pedig ezt a funkciót bővítettük ki elektronikus aláírással,ezáltal szerződéseket is alá tudnak már ezzel írni. A „pandémiakompatibilis”szerződéskötést már az ügyfeleken is teszteljük. Ebben az irányban szeretnéktovább haladni, kibővítve az ilyen elektronikus szolgáltatásokat a számlanyitásraés a megtakarítási termékek értékesítésére is.

HernádiZsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója nemrég úgy nyilatkozott, hogy avállalatcsoport a következő tíz évben minden második dollárt fenntarthatóprojektekre költ. Azoknak a vállalatoknak, amelyeket a Budapest Bankfinanszírozni fog a következő évtizedben, milyen ütemben kell megfelelniük azúj kor kihívásainak, a zöld követelményeknek?

HernádiZsolt kijelentése nagyon erős üzenettel bír, persze egy olajcég számára ezkomoly kihívás. Azt gondolom, hogy a hazai KKV-knak érdemes odafigyelni arra,hogy a térség egyik legnagyobb cége milyen stratégiát választ az elkövetkezendőévekre, és érdemes átgondolni, hogy az általuk követett irány lehet-eperspektíva a kisebb cégek számára is. Az általunk finanszírozottenergiatakarékossági és energiahatékonysági beruházások is növekvő aránytképviselnek. Mi magunk is tettünk egy vállalást:

2025-ig25 százalékkal csökkentjük az ökológiai lábnyomunkat. Két fiókunkra márszereltünk napelemet, és idén még nyolcra tervezzük ezt, az autóflottánkatpedig elektromos autókkal bővítettük.

Az MNB isegyre inkább figyelembe veszi a tőkekövetelmények meghatározásakor, melyik bankmennyire támogatja a környezetvédelmi célú fejlesztéseket, így pénzügyileg ismegéri erre hangsúlyt fektetnünk. A megtakarítási oldalon is erre helyezzük áta figyelmet: indítottunk ESG-alapokat, a Budapest NEXT Fenntartható KörnyezetAlapunk pedig a tavalyi év egyik slágere volt.

AzEurópai Bankhatóság (EBA)javaslatottettegy zöld eszköz arány(GAR) mutató bevezetésére. Méri már a Budapest Bank valamilyen módon, hogyeszközállományon belül mennyi a zöld finanszírozás?

Most mégnem tartunk itt, de stratégiai célkitűzésünk, hogy felmérjük, hol állunkjelenleg, és meghatározzuk azt a célszámot, amelyet ötéves időtávlatban,2025-ig el tudunk érni ebben.


*A cikk eredetileg a Portfolio felületénjelent meg a Budapest Bank által támogatva.

2021.04.23.

https://www.portfolio.hu/bank/20210318/egyre-nagyobb-az-erdeklodes-a-kamatmentes-10-millio-irant-interju-474720#

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.