VideoBank Fiókok és ATM-ekKérjen időpontot! TeleBank06 80 350 350 Írjon nekünk! Árfolyamok

Generációkon átívelő bizalom

Szerző

MBH Bank Nyrt.

Olvasási idő

5 perc

Megjelent

2023.09.12.

Interjú Petrányi Zoltánnal, a Petrányi-csoport jelenlegi vezetőjével

Az MBH Bank Példaképek című cikksorozatában a bank képviselői sikeres vállalati ügyfelekhez látogatnak el, arra kérve Őket, hogy egy interjú keretében másokkal is osszák meg eredményes üzleti útjuk titkát. Elsőként Petrányi Zoltánt, a Petrányi Kft. ügyvezetőjét kerestük fel, aki a családi vállalkozás előnyeiről és nehézségeiről, új termékeikről, valamint a magyar autópiac jellemzőiről és annak jövőjéről beszélt. Bertalan Sándor, az MBH Bank középvállalati üzletágának ügyvezető igazgatója területéből adódóan különösen fontosnak tartja az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolattartást, ezért személyesen vett részt ezen a beszélgetésen.

MBH Bank: Mióta irányítod a Petrányi csoportot?

Petrányi Zoltán, a Petrányi Kft. ügyvezetője: Hivatalosan 2012-ben, édesapám lemondása után váltam a vállalkozás ügyvezetőjévé, de már sokkal régebb óta aktívan kiveszem a részem az irányításból. A családunkon belül kialakult egy jól bevált rendszer, mely szerint, ha valaki valamelyik terület sikeréhez jobban hozzá tud járulni, az segíti a másikat. Olykor zajlanak közöttünk üzleti viták, de számunkra a család az első, ez egy nagyon mély bizalmon alapuló kapcsolat.

Több generációra nyúlik vissza a családi vállalkozásotok. Előfordul, hogy a generációk között megoszlanak a vélemények? A család fiatalabb tagjai ugyanúgy viszonyulnak az üzleti kérdésekhez, mint az idősebbek?

Eltérések előfordulnak, például egy bizonyos kor fölött lesz olyan, aki csak a költségekre fókuszál, azt nézi, hogy mi az, amin spórolni lehetne. Én a költségeket is nézem, de 80 százalékban mégis inkább a bevételre koncentrálok, szerintem egy vállalkozónak elsősorban a jövőt kell néznie. Az üzleti döntéseimet mindig megvitatom a fiammal, aki reményeim szerint átveszi majd a cégvezetést, ha eljön az ideje. A fiatalok egy egészen másfajta szemléletmóddal rendelkeznek, messzebbre látnak, ami jót tesz majd a vállalkozás jövőjének. Meglátásom szerint egy vezetőt szemléletmódjában az választja el egy másiktól, hogy mekkora spektrumban képes gondolkodni.

Honnan jönnek az ötletek az új termékekhez, és hogyan képzelhetjük el a munkafolyamatot? Mindig zökkenőmentesen alakul minden, vagy néha újratervezésre van szükség?

Egy vállalkozás számára szükséges, hogy rendelkezzen egyfajta vízióval a termékfejlesztésben. A Petrányi Kft.-re egyfajta inkubátorként tekintek, ahol adott ötleteket letesztelünk: ami piacképes, az megy tovább, ami nem, azt itt helyben lezárjuk. A márkakereskedői lét azzal jár, hogy ugyanazon az áron kapunk minden terméket, ugyanazokkal a feltételekkel, de van, aki akár tízszertöbbet is értékesíteni tud belőle. Ez a létforma sokszor be tudja skatulyázni az ember gondolkodását, hiszen az importőr és a gyári elvárások határozzák meg a feltételeket. Ezekből a skatulyákból azonban ki kell lépni, és jobbnak kell lenni, mint a piac többi szereplője.

Miből finanszírozzátok a termékfejlesztést?

Elsősorban a piacot figyelve, önállóan próbáljuk meg előteremteni a fejlesztésekhez szükséges forrást. Ezenkívül külső banki forrásokat is felhasználunk az előrehaladáshoz. A bankokkal közös együttműködésre én úgy tekintek, mint egy jó házasságra. Ha segítségre van szükségem, akkor rájuk bármikor számíthatok, hiszen minden esetben kellő hozzáértéssel tudnak segítséget nyújtani számomra, és természetesen fontos, hogy hosszútávon tudjunk együtt dolgozni. Az MBH Bankkal, illetve az Euroleasinggel a kezdetektől szerződésben állunk, és további hosszú éveket tervezünk velük.

A külföldi piacot is figyelitek? Előfordul, hogy onnan jön az inspiráció?

A magyar piac jelentősen eltér a nyugat-európaitól. A megszokottól eltérő termékek, új típusú szolgáltatások nem feltétlenül lesznek sikeresek a hazai piacon, hiszen a magyar vásárlók lényegesen konzervatívabbak. A jövőbe való befektetésben is kevésbé bíznak Magyarországon, míg azt látjuk, hogy például az Egyesült Államokban kialakult a hitelezés gyakorlata. Ennek negatív vonatkozásai is vannak – a lakosság nagy része rendelkezik tartozással –, ugyanakkor az emberek bizakodóbbak azzal kapcsolatban, hogy befektetéseik a jövőben megtérülnek, ezért bátrabban fordulnak a finanszírozók irányába.

Nemrég került piacra a V8 Petrányi brand. Kik az elsődleges célcsoport? Hogyan tudjátok előre felmérni, sikeres lesz-e körükben az új termék?

Mindig is igyekeztünk kiszolgálni a specifikus vásárlói igényeket, új autóink is ezt a célt szolgálják. A járművekkel egy egyre meghatározóbb piaci szegmenst céloztunk meg, amelybe elsősorban azok a férfi vásárlók tartoznak, akik a „benzingőzös”, nagy motorú autókat kedvelik. Ezek vonzzák a férfi vevőket. Egy barátom mesélte, hogy nem rég a V8-as autójával kanyarodott ki a sarkon, és az utcán állt két hölgy egy 3-4 éves forma kisfiúval. A nőknek fel sem tűnt a barátom, pedig a V8-asoknak markáns hangjuk van, de a kisfiú a következő kereszteződésig megbabonázva nézte a kocsit.

A termékfejlesztést az ilyen típusú termékeknél nem piackutatásokkal végezzük, hiszen a mikropiacokat nehéz mérni. Mi magunk építjük a piacot, tudva, kutatva, hogy kik azok a vásárlók, akiknek igényük van az új termékre.

Az autógyártás mellett milyen szolgáltatásokat kínáltok még az ügyfeleknek?

Szervizeléssel, alkatrészértékesítéssel is foglalkozunk, vállalkozásunk eredetileg ezekkel a tevékenységekkel indult. Akkoriban még nem sokan űzték ezt a szakmát, csupán tíz kisvállalkozónak volt engedélye, amit a családunknak is meg kellett szereznie. Jelenleg több piacot is megcélzunk, speciális eszközüzemeltetéssel foglalkozó cégünk például a honvédelmi reptereken nyújt szolgáltatásokat. Ezenkívül további online és digitális fejlesztéseket hajtunk végre az alkatrész- és autópiacon, hiszen ma egy új és egy használt autó keresése is online indul, míg valamilyen offline helyszínen végződik, ahol a vevő megtalálja a kiválasztott jövőbeli kedvencet.

Milyen jövőt jósolsz az autópiacnak? A mesterséges intelligencia területe napjainkban felívelőben van, vajon néhány éven belül ez fogja meghatározni az autó piacot is?

Bár sokan képzelődnek az önvezető autók térhódításáról, arra még várni kell, hogy teljesen kiforrjon ez a technológia. Rengeteg kamerára és rendkívül gyorsan reagáló informatikai háttérre van szükség ahhoz, hogy általánosságban – nem tesztpályán, egy védett környezetben – sofőrmentessé tegyük a járműveket. Ha ez sikerülne is, a technológia kétszeres áron lenne elérhető, ezért a gyártók egyelőre nem tekintik kivitelezhetőknek az önvezető autók forgalmazását. Feltehetően azok a beszállítók fognak nagyobb szerepet játszani a tényleges megvalósításban, akik a gyártók számára fejlesztenek radarrendszereket, tőlük fogják majd megvásárolni a készterméket.

A mesterséges intelligencia térhódítása a jövőben nagy mértékben segítheti az információáramlást és a kereskedelmet is. Ezzel kapcsolatban azt érdemes elemezni, hogy milyen módon befolyásolja majd az innováció a vásárlási szokásokat és hova, milyen területekre kerülhet új fókusz a kereskedelemben. Ha pedig a lakosság autóhasználati szokásait nézzük, a „car sharing” jelentkezik új trendként, amely egy kötetlenebb közlekedési forma, különösen a fiatal generáció számára népszerű lehetőség.

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne:

  • értesülniés meghallgatni a legfrissebb MBH Business Podcast sorozat adásait,
  • szakértőktől tájékozódni a vállalkozását érintő aktuális piaci, gazdasági helyzetről,
  • piaci trendeket látni KKV-kat vizsgáló, ágazati kutatásokból,
  • inspirálódni különböző fontos, cégvezetéshez szükséges témák kapcsán,
  • esetleg elsőként szeretne értesülni egy Ön számára érdekes szakmai rendezvényről

Kérjük olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat A "Feliratkozás" gombra való kattintással Ön tudomásul veszi a tájékoztatóban foglaltakat és egyúttal hozzájárul az Ön által megadott személyes adatok fentiek szerinti kezeléséhez.

*Kötelezően kitöltendő mezők.